+31 (0)6 55 34 89 95

linda@linvitaal.nl

Het kan mateloos frustrerend zijn! Je eet niet teveel, snoept niet, beweegt regelmatig en tóch lijken die kilo’s teveel jouw heupen en buik moeiteloos te vinden. Het principe ‘ieder pondje gaat door het mondje’ gaat lang niet altijd op, en afvallen kan dus een stuk ingewikkelder zijn dan simpelweg minder eten en meer verbruiken. Er zijn verschillende minder bekende redenen waardoor de cijfers op de weegschaal toe kunnen nemen en waardoor afvallen soms moeilijk kan zijn. In deze blog neem ik je mee in een aantal onbekende oorzaken van overgewicht.

Stress

Stress is een hele belangrijke. In deze vorige blog schreef ik al dat stress talloze lichamelijke klachten kan veroorzaken, maar stress is ook vaak een boosdoener als het gaat om overgewicht. Hoe werkt dat? Stress is voor je lichaam een teken van gevaar, en er wordt dan ook alles op alles gezet om jou in staat te stellen om te kunnen vechten of vluchten. Bij kortdurende stress, zoals zenuwen voor een examen of een sprintje trekken om de bus te halen, wordt adrenaline aangemaakt. Je kunt daardoor even pieken om de stress op te vangen en daarna herstelt je lichaam weer naar de ‘normale’ staat.   

Langdurige stress daarentegen, door bijvoorbeeld een te hoge werkdruk, een ongelukkige thuissituatie of financiële zorgen, zorgt voor een verhoogde cortisol-waarde. Dit stresshormoon laat je lichaam brandstof vrijmaken zodat jij kunt reageren op de aanhoudende situatie en door kunt gaan. Je lichaam voorziet in die behoefte door je bloedsuikerspiegel te verhogen. Er wordt suiker afgegeven aan je bloed, die je lichaam meteen kan inzetten als energie.

Nu is het zo dat we voor deze stresssituaties natuurlijk helemaal niet hoeven te rennen voor ons leven. Sterker nog, als reactie op dit soort stress blijven we liever zitten. We hebben na een drukke werkdag helemaal geen zin om te bewegen, en al die schermpjes nodigen ons uit om daar vooral geen verandering in aan te brengen.

Al die energie die beschikbaar werd gesteld wordt dus niet gebruikt. En wat doet ons lichaam met dat overschot aan suikers? Juist, die slaan we op als vet!

Slecht slapen

Slaapgebrek is nog een onbekende reden van aankomen in gewicht. Slecht slapen zorgt er niet alleen voor dat je je moe en futloos voelt, maar verstoort ook je hormonen. Ghreline en leptine zijn daar het beste voorbeeld van.

Ghreline is het honger-hormoon. Het wordt afgegeven op het moment dat je behoefte hebt om te eten en geeft via je hersenen het signaal dat je ‘honger’ hebt. Slaaptekort is volgens diverse onderzoeken direct gelinkt aan het afgeven van meer Ghreline. Je krijgt dus onterecht vaker het signaal dat je trek hebt, waardoor je meer gaat eten dan je eigenlijk nodig hebt.

Leptine is het verzadigings-hormoon. Dit hormoon geeft via je hersenen het signaal af dat je voldoende hebt gegeten en dus klaar bent met je maaltijd. Als je te weinig of niet goed slaapt wordt minder van dit hormoon afgegeven. Je zit dus minder snel vol van een maaltijd en gaat automatisch meer eten.

Naast de invloed van slaapgebrek op deze hormonen heeft slecht slapen natuurlijk ook impact op hoe je je voelt. Als je je moe voelt, niet zo lekker in je vel zit of een kort lontje hebt ben je eerder geneigd om naar troost-voedsel te grijpen. Daarnaast heb je door de vermoeidheid waarschijnlijk minder puf om lekker veel te bewegen en te sporten, met ook weer extra kilo’s als gevolg.

Voeding

Als derde onbekende oorzaak van overgewicht wil ik voeding aanstippen. Niet meteen steigeren nu, ik wéét dat jij zelf ook wel weet dat snacken, snoepen en frisdrank drinken geen gunstige invloed hebben op die ongewenste kilo’s. Maar als leefstijlcoach zie ik maar al te vaak mensen die denken gezond te eten, terwijl juist daar toch veel ruimte zit voor verbetering. Daarbij gaat het niet alleen om wat je eet, maar ook om hoe vaak en wanneer.

Een gemiddelde Nederlander begint de dag met een ontbijt. Een paar boterhammen met halvarine en kaas of een schaaltje magere yoghurt met muesli bijvoorbeeld. Om 10 uur volgt een tussendoortje in de vorm van wat fruit, een drinkyoghurt of een koekje bij de koffie, om de ‘motor’ op gang te houden. De lunch bestaat weer uit een paar boterhammen en ook ’s middags neemt men een tussendoortje. ’s Avonds staan traditioneel aardappels, groente en vlees of een lekkere pasta op het menu, soms gevolgd door een toetje of nog een klein tussendoortje rond een uur of 20.

Te vaak

In bovenstaand voorbeeld wordt 6 keer op een dag gegeten, 3 maaltijden en 3 tussendoortjes. Door zo vaak te eten is je lichaam de hele dag bezig met het verwerken van je voeding. Alle energie gaat daar aan op. Er is geen tijd om te herstellen, geen tijd om extra’s te verbranden. Die ‘motor’ draaiende houden is dus helemaal niet zo gezond, zeker niet als je wilt afvallen.

Onbewust

Het is belangrijk om bewust te eten. Eten achter je bureau of voor de televisie is geen goed idee. Je lichaam is op zo’n moment niet ingesteld op het verwerken van voeding en dat komt de stofwisseling niet ten goede. Het beste is om alleen te eten als je minstens 20 minuten de tijd hebt om ook daadwerkelijk bewust bezig te zijn met eten. Zonder afleiding dus.

Bewerkt

Naast dat er vaak en onbewust wordt gegeten, worden ook sterk bewerkte voedingsmiddelen gekozen, waar vaak ook nogal veel koolhydraten in zitten. De reclames leren ons al jaren dat magere, vetvrije producten goed voor ons zijn en dat brood met halvarine goed voor ons is. Om een gezond gewicht te krijgen en houden is het echter belangrijk om juist zo onbewerkt mogelijk te eten en te letten op de koolhydraat-inname. Verse groente, fruit, volle zuivel en volkoren granen zijn niet alleen gezonder omdat ze meer voedingstoffen bevatten, ze zorgen voor een meer verzadigd gevoel en worden door je lichaam langzamer verwerkt waardoor je minder vaak hoeft te eten.

Dit zijn slechts 3 oorzaken van overgewicht die minder bekend zijn, er zijn er nog veel meer. Het is belangrijk op te merken dat gewichtsverlies voor iedereen anders is en dat er geen one-size-fits-all oplossing is. Als je worstelt met je gewicht en moeite hebt met afvallen, kan ik als leefstijlcoach je helpen de specifieke oorzaken te achterhalen en een plan op maat te maken dat bij jouw situatie past.

Meer weten? Plan dan een gratis sessie in of neem contact met me op.